dimecres, 31 d’octubre del 2012

TEMA 3. LES CASERES DEL TRESOR

Article de Jordi Adell.
1.      Definició de les caseres del tresor
Una casera del tresor és una activitat didàctica que consisteix en una sèrie de preguntes que formula el professor i que proporciona conjuntament amb unes direccions de pàgines webs per consultar. Aquestes pàgines serveixen per contestar concretament al que es demana en les diferents qüestions plantejades. A continuació, depenent de l’edat i de les habilitats dels alumnes, es planteja una pregunta final que engloba tot el tema i que no pot ser resposta directament amb la informació recollida a les pàgines, sinó que ha d’ésser contestada després d’integrar, analitzar i realitzar determinades inferències de la informació global sobre el tema tractat.
2.      Objectius de les caseres del tresor
L’objectiu principal és posar en marxa determinades habilitats i processos en relació a les tecnologies de la informació i de la comunicació (TICS) i el tractament de la informació mitjançant la eina d’internet.
Altres objectius:
Luzón fa referència als aspectes positius de les caseres del tresor destacant tres punts:
a)      Afavoreixen l’aprenentatge de conceptes teòrics sobre un tema concret.
b)      Despleguen certes habilitats en relació a cercar informació per la xarxa.
c)      Enriqueixen les pròpies habilitats lectores i comprensives dels textos.

3.      Com dissenyar caseres dels tresors.
Els passos  o estratègies que hem de seguir per a dissenyar una casera del tresor serien:
1.      Selecció del tema i dels objectiu didàctics. Serveix per millorar algun aspecte de la nostra docència amb el qual no estem massa convençuts i així donar la possibilitat als alumnes per ampliar la informació i treballar-la com utilitzar Internet com un recurs més a l’aula.
2.      Preparació del material de treball i estructuració:
2.1. Introducció. Descripció de la feina i instruccions.
2.2 Preguntes. Les preguntes han de seguir un ordre. Pels alumnes més joves hauríem de facilitar el que poguessin trobar, copiar i pegar les respostes exactes a les preguntes. I pels alumnes més grossos activitats més complexes que requereixin anàlisi, reflexió, inferències, etc...
2.3 Recursos. Al igual que els materials també hem d’ordenar o fer un llistat de les pàgines a consultar.
Es poden fer servir buscadors especialitzats o genèrics. També es poden utilitzar les caseres d’altres professionals adaptant-les a les nostres activitats.
2.4 La gran pregunta. I per últim la formulació d’una pregunta global que no es troba directament a la informació, sinó que requereix com una síntesi de la informació recollida i de reflexionar per extreure la informació implícita del text. També pot incloure valoració personal per treballar normes, valors i actituds.
3. Formació de grups.
La realització dels grups potser heterogènia. Podrien fer grups d’infants que tinguin més experiències amb les noves tecnologies amb d’altres que tinguin menys.
4.      Avaluació.
L’avaluació anirà en funció del resultat . Encara i així hi ha aspectes que formarien part del procés que també són importants i s’han de tenir en compte: quines tàctiques han fet servir per trobar determinades informacions, creativitat i l’aplicació que fan de les eines informàtiques.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada