1. Definició
de les caseres del tresor
Una casera del tresor és una activitat didàctica que consisteix en
una sèrie de preguntes que formula el professor i que proporciona conjuntament amb unes
direccions de pàgines webs per consultar. Aquestes pàgines serveixen per contestar
concretament al que es demana en les diferents qüestions plantejades. A
continuació, depenent de l’edat i de les habilitats dels alumnes, es planteja
una pregunta final que engloba tot el tema i que no pot ser resposta directament
amb la informació recollida a les pàgines, sinó que ha d’ésser contestada
després d’integrar, analitzar i realitzar determinades inferències de la
informació global sobre el tema tractat.
2. Objectius
de les caseres del tresor
L’objectiu principal és posar en marxa determinades habilitats i
processos en relació a les tecnologies de la informació i de la comunicació
(TICS) i el tractament de la informació mitjançant la eina d’internet.
Altres objectius:
Luzón fa referència als aspectes positius de les caseres del
tresor destacant tres punts:
a)
Afavoreixen
l’aprenentatge de conceptes teòrics sobre un tema concret.
b)
Despleguen
certes habilitats en relació a cercar informació per la xarxa.
c)
Enriqueixen
les pròpies habilitats lectores i comprensives dels textos.
3. Com
dissenyar caseres dels tresors.
Els passos o estratègies que hem de seguir per a dissenyar una casera del tresor serien:
1.
Selecció
del tema i dels objectiu didàctics. Serveix per millorar algun aspecte de la
nostra docència amb el qual no estem massa convençuts i així donar la
possibilitat als alumnes per ampliar la informació i treballar-la com utilitzar
Internet com un recurs més a l’aula.
2.
Preparació
del material de treball i estructuració:
2.1. Introducció.
Descripció de la feina i instruccions.
2.2 Preguntes. Les preguntes han de seguir un ordre. Pels alumnes
més joves hauríem de facilitar el que poguessin trobar, copiar i pegar les
respostes exactes a les preguntes. I pels alumnes més grossos activitats més
complexes que requereixin anàlisi, reflexió, inferències, etc...
2.3 Recursos. Al igual
que els materials també hem d’ordenar o fer un llistat de les pàgines a
consultar.
Es poden fer servir buscadors especialitzats o genèrics. També es
poden utilitzar les caseres d’altres professionals adaptant-les a les nostres
activitats.
2.4 La gran pregunta. I
per últim la formulació d’una pregunta global que no es troba directament a la
informació, sinó que requereix com una síntesi de la informació recollida i de
reflexionar per extreure la informació implícita del text. També pot incloure
valoració personal per treballar normes, valors i actituds.
3. Formació de grups.
La realització dels grups potser heterogènia. Podrien fer grups d’infants
que tinguin més experiències amb les noves tecnologies amb d’altres que tinguin
menys.
4. Avaluació.
L’avaluació anirà en funció del resultat . Encara i
així hi ha aspectes que formarien part del procés que també són importants i s’han
de tenir en compte: quines tàctiques han fet servir per trobar determinades
informacions, creativitat i l’aplicació que fan de les eines informàtiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada